Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

Sunkiujų dalelių filtras dyzeliniuose varikliuose
The Diesel Particulate Filter (DPF)

 

Dyzeliniuose varikliuose esanti CR (Common Rail) sistema leido ženkliai sumažinti suodžių kiekį išmetamosiose dujose (CH- suodžių dalelės). Siekiant, kad būtų užtikrinti aukščiausi aplinkos apsaugos reikalavimai pagal EURO4/EURO5 standartus buvo sukurti DPF-FAP filtrai. Filtro pagalba pašalinama iki 95% suodžių, esančių išmetamosiose dujose.
  

Vieni iš pirmųjų DPF technologijų įdiegėjų yra PSA Peugeot Citroën Group. Šio koncerno FAP sistemos yra pačios sudėtingiausios ir pigiausios. FAP technologijos kainą įtakoja naudojami taurieji metalai (platina). Pirmieji PSA koncerno filtrai buvo sukurti 2000 metais. Filtras yra sunkiųjų dalelių gaudyklė, kuris pastoviai prisipildo suodžių. Pagal temperatūros ir slėgio daviklių parametrus variklio kompiuteris nustato filtro užsikimšimo laipsnį ir pradeda regeneracijos procesą. Regeneracijos metu CR įpurškimo kompiuteris aktyvuoja keletą vėlesnių įpurškimų ciklų. Tokiu būdu pilnas kuro sudeginimas vyksta išmetimo kolektoriuje, kuriame temperatūra pakyla iki 450°C. Šio proceso metu sudeginami suodžiai, esantys filtre. Regeneracija vyksta kas 500-800km. Norint užtikrinti proceso greitumą, į kuro baką pilamas spec. katalizavimo skystis (pvz. EOLYS). Sudegimo proceso pasekoj lieka pelenai, kurie negali būti pašalinti iš FAP filtro ir galutinai jį užkemša. Šio skysčio pylimo reguliavimą ir dozavimą reguliuoja atskiras kompiuteris. Pirmųjų PSA filtrų tarnavimo laikas siekdavo iki 120000 km. Nuo 2004m. tarnavimo laaks prailgintas iki 180000 km. Dažniausiai teoriniai skaičiavimai neatitinka realybės. Įvairūs gedimai (tokie kaip purkštukų nesandarumas, išmetimo vožtuvo gedimas, įvairių skysčių nutekėjimas į išmetimo sistemą) neatstatomai sugadina filtrą anksčiau nustatyto tarnavimo laiko. Filtro užsikimšimui didelę įtaką turi dozavimo sistemos gedimai.  

 Tipinė PEUGEOT automobiliu FAP schema

 
  1. FAP filtras 2. Slėgio ir temperatūros davikliai 3. Variklio valdymo blokas 4. Katalizacinio skysčio dozavimo sistema
 

FAP technologijos pagrindu vėliau buvo sukurtos kitos DPF sistemos (Audi, VW, Mercedes koncernai naudoja BOSCH sukurtomis sistemomis). Sistemos pagrindą sudaro DPF filtras, kuris savyje apjungia FAP ir katalizatorių (katalizatoriuje naudojami taurieji metalai, kurie ženkliai padidina sistemos kainą). BOSCH firmos filtras turi pažangią kanalų sistemą, kuri efektyviai sulaiko suodžius ir tolygiai paskirsto pelenus. Dėka šios technologijos jų tarnavimo laikas prilygsta mašinos tarnavimo laikui. Realybėje tie patys gedimai labai kenkia filtrui ir užkemša jį. Tauriųjų metalų dėka BOSCH firma nenaudoja katalizavimo skysčio. Pats filtras neaptarnaujamas.

  
 Išskirtinę savybę turi TOYOTA automobiliai pagaminti nuo 2005 metų, paženklinti D-CAT (Diesel clean advanced technologies) ženklu. Ši sistema vienintelė atitinka EURO5 standartus. Kas yra gera negali būti pigu. Sistemos kaina - apie 20000 litų. Ši sistema atskirai naudoja FAP filtrą, katalizatorių bei specialų purkštuką, kuris yra įmontuotas į išmetimo sistemą. Purkštuko pagalba įpurškiamas kuras į išmetimo sistemą, ir pakeliama temperatūra joje iki suodžių sudeginimo laipsnio.